Van Ilha Grande naar Paraty en verder. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Henk en Diana Weideman - WaarBenJij.nu Van Ilha Grande naar Paraty en verder. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Henk en Diana Weideman - WaarBenJij.nu

Van Ilha Grande naar Paraty en verder.

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

24 April 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi allemaal,
Na veel pogingen geef ik het op om foto’s hier te plaatsen. Die kun je op Facebook zien en anders gezellig bij ons thuis wanneer we weer thuis zijn.
Momenteel zitten we op het vliegveld in Rio te wachten op onze vlucht naar Iguacu.
De 2e dag op Ilha Grande hebben we heerlijk niets gedaan, een beetje lezen op het strandje onder de boom, en verder eigenlijk niets.
De volgende dag weer met de Flexboat naar Angra dos Reis waar het busje al op ons stond te wachten. Een mooie tocht langs de kust naar Paraty ( spreek de t uit als in politie), wij als enigen met de chauffeur in een busje, dus relaxed.
De weg naar Paraty heeft zeker wel meer dan 100 verkeersdrempels onderweg en veel flitspalen waarbij de chauffeur elke keer 30 ging rijden.
Daar aangekomen hobbelden we over de vergrote kinderkopjes, zeg maar gerust koppen naar onze Pousada midden in het historische centrum.
Aan het centrale plein gelegen maar op de binnenplaats van de Pousada een oase van rust en schoonheid. Wat een prachtige plek was dat!
Paraty is een heel oud stadje waar in het begin het goud en de diamanten uit het binnenland ( Chapada Diamantia en Mina’s Gerias )naar toe werd gebracht. Meer dan 1000 km. naar Paraty, daar werd het verscheept naar Rio de Janeiro en van daar uit naar Europa.
Omdat er dan 2 maal belasting werd geheven één maal in Paraty en een keer in Rio, is dat later veranderd en werd het rechtstreeks naar Rio gebracht.
Daardoor heeft Paraty zijn oude centrum behouden, en man wat is dat mooi en fotogeniek. De “ wegen” in Het oude centrum lopen nog 2 maal per dag gedeeltelijk onder door de vloed. Maar dat hindert niemand schijnbaar. Lopen is hier een uitdaging, grote basaltblokken zijn de wegen, in het midden een soort goot van langwerpige blokken waar je nog het makkelijkste op loopt.
Wel heel toeristisch natuurlijk. Vooral in de weekenden, we zien bijna uitsluitend Braziliaanse toeristen hier.
De eerste dag ( eergisteren dus ) hebben we een “ jungle tour” gedaan. Eerlijk gezegd viel die een beetje tegen, vooral door de proeverij van de plaatselijke drank met verkoop daarna. De groep was erg groot met meerdere jeeps die steeds op elkaar moesten wachten. Ook op het afrekenen van de Cachaca, wat niet echt efficient verliep, zonde van de verloren tijd. Er was net zo,n winkel in het stadje bleek later. Mooie watervallen in prachtige natuur, waar gezwommen kon worden, maar het was erg glad en gevaarlijk. De 2 e was een soort natuurlijke glijbaan maar meer voor waaghalzen bedoeld. De lunch was op een prachtige plek met veel mooie vogels.
S’avonds bij de Thai gegeten, tot nu toe het lekkerste wat we gegeten hebben, dus gisteren maar weer daar gegeten. We zijn nog niet zo dol op de Braziliaanse keuken tot nu toe.
Gisteren een boottocht gemaakt met mooie zwem en snorkelplekken, een heerlijk ontspannend dagje op onze 42ste huwelijksdag.
Nu dus wachten op onze vlucht van 16.55 uur. Een mooi moment om dit verslag te schrijven.
Liefs van ons uit mooi Brazilië

• 25 April 2018 - 12:37

Henk:

Foto's gezien. Ziet er goed uit. Nog van harte met de 42 jaar samen. Knoop er nog wat jaren aan vast.