Van Rio naar Ilha Grande - Reisverslag uit Angra dos Reis, Brazilië van Henk en Diana Weideman - WaarBenJij.nu Van Rio naar Ilha Grande - Reisverslag uit Angra dos Reis, Brazilië van Henk en Diana Weideman - WaarBenJij.nu

Van Rio naar Ilha Grande

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

19 April 2018 | Brazilië, Angra dos Reis

Donderdag 19 april 2018
Gisteren werden we om 10.45 uur opgehaald uit ons hotel Astoria Palace Copacabana. Keurig op tijd, er was zelfs s’avonds laat nog een briefje onder onze deur door geschoven met de bevestiging van het tijdstip.
Nog 2 andere reizigers werden opgehaald en daarna richting Angra dos Reis voor de overtocht met de Flexboat naar Ilha Grande. Het was een mooie rit, eerst door Rio de Janeiro. Wat een stad, echt één met veel tegenstellingen, we hebben weer eens vastgesteld dat we erg blij zijn dat onze wieg in Nederland stond.
Wat veel Favela’s, deze mensen hebben geen uitzicht op een beter bestaan, hun huizen zijn illegaal dus officieel niets waard. Ze hebben dus bijvoorbeeld nooit recht op een lening om iets op te starten bijvoorbeeld. Hun kinderen gaan naar slechte scholen met leraren zonder opleiding, ze hebben zichzelf geleerd om onderwijzer te zijn. Eens in een Favela altijd in een Favela vertelde onze fietstocht gids die journalist geweest voor het NRC.
We kwamen langs de olympische stadions, leuk om te zien. Daarna door naar Angra dos Reis waar we om 14.00 uur al waren.
De boot ging pas om 16.00 uur dus hebben we rondgelopen door Angra, een levendig stadje, mede door de haven natuurlijk.
Een kopje koffie met wat er bij en dan door naar de boot. Alles is hier mierzoet trouwens, echt niet Weightwatcher Proof. Zelfs in bruin brood zit suiker, als je al bruin brood kunt vinden.
De Flexboat is een soort veredelde grote rubberboot met zijwanden en een dak. Je ziet niet veel. Om 16.45 uur waren we op Ilha Grande, nog even wat uitleg en lopend naar de Pousada. Hier zijn geen auto’s, een paar zandpaden waar alles op getransporteerd wordt met karretjes, geduwd en getrokken door de lokale bevolking. Echt een layback eiland.
17.00 uur, net terug van de Blue Lagoon tocht, met een schooner boot, snorkelen lunchen, nog een keer zwemmen op een mlooie plek en terugvaren. Een relaxt dagje. Nu in de tuin van de Pousada aan de koffie. Met het geluid van de branding en uitzicht op zee.

• 19 April 2018 - 16:59

Egbert:

Leuk verslag. Groeten van Egbert uit Wijhe en Ina vanuit het Atlasgebergte nabij Marrakech.

• 20 April 2018 - 14:40

Jan En Marian:

heerlijk zo'n vakantie! Leuk om jullie verslagen te volgen. Echt vreselijk voor die mensen die nooit uit hun situatie kunnen komen: wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje dus. Confronterend lijkt me.....geniet, en groetjes uit Almere.
    Jan en Marian

• 22 April 2018 - 19:00

Henk:

Leuk verslag. Benieuwd naar het vervolg van jullie vakantie. Geniet ervan.